Тема: Статеве дозрівання.
Мета: сформувати в учнів уявлення про статеве дозрівання та
його вікові
особливості, як
біологічну основу продовження роду, встановити головну
роль у цьому процесі гормональної регуляції, виховувати культуру
особистих стосунків у
період статевого дозрівання.
Тип уроку: урок – діалог.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Обладнання: настінні таблиці, малюнки. рекомендована
література для читання.
Методи і методичні прийоми: словесний, наочний.
Епіграф
Три джерела мають потяги
людини:
Душу, розум і тіло.
Потяги душ народжують
дружбу Потяги розуму народжують повагу.
Потяги тіла народжують
бажання
Поєднання трьох потягів
народжують кохання.
Давньоіндійський
трактат „Гілка персика”
Проблемне питання: що таке сексуальна свобода?
Хід
уроку:
І.Мотивація навчальної
діяльності.
Вислів В.Г.Бєлінського „Цнотливість дівчини не в тому, щоб вона
по-дитинному не знала, а в тому, щоб вона по-дитинному знала і в знанні
залишалась чистою і непорочною”.
Запрошую вас до діалогу:
- Який період у своєму житті всі зараз переживаєте?
- Давайте спробуємо описати його особливості.
- Ж.Ж.Руссо назвав підлітковий вік „другим народженням", бо вперше
людина народжується, щоб існувати, а вдруге, щоб продовжувати рід. Чи згодні ви
з цим твердженням?
ІІ. Засвоєння нових знань.
Всім відомо, що зовнішній
вигляд чоловіків і жінок має багато відмінностей, але коли придивитися до них
уважніше, то виявляється, що їх набагато більше, ніж здається на перший погляд.
А починаються ці відмінності ще..., як ви думаєте, коли? ... у
внутрішньоутробному розвитку.
Повідомлення дітей: „ 33 відмінності між чоловіками і жінками”.
Ось чому, говорячи про статеве дозрівання ми говоримо окремо, отже:
1.Статеве дозрівання хлопчиків
- поява вторинних статевих ознак
- збільшення зовнішніх і внутрішніх статевих органів.
- оволосіння по чоловічому типу
- розвиток мускулатури (розширені плечі, звужені стегна)
- мутація голосу
- перші полюції
2.Статеве дозрівання дівчаток
- поява вторинних статевих ознак
- ріст молочних залоз
- округлення стегон і сідниць
- поява менструацій
3.Характеристика підліткового
періоду:
- Спробуємо фізіологічно обгрунтувати труднощі цього віку.
Розповідь учениці „Статеві
гормони”
Аналіз анонімних анкет учнів
1.Що мені в собі
подобається?
2.Що дратує?
3.Яким я хочу бути?
4.Що хвилює найбільше?
5.Що змінилося в моїх
стосунках з батьками?.
6.Я – закоханий?
7.Чи хотів би я, щоб мій
чоловік (дружина) мали дошлюбні статеві контакти.
Чому?
8.Що ви розумієте під висловом
„сексуальна свобода”?
- Підлітковий вік – час великих захоплень, мрій, надій, сподівань і
кохання. Але останнім часом ми чуємо це слово дуже часто і воно вже не має того
неповторного значення як раніше.
Уривок з поезії Є.Євтушенка
„Допрос под Брамса”
Я думаю о вечном слове том
Его мы отвлеченно
произносим
Обожествляем,
а при всем при том
Порою
слишком просто произносим.
Я глубоко
его в себя запрячу
Я буду
помнить тверд, неумолим
Что вместе
с ним идут на бой за правду,
И, умирая,
побеждают с ним.
- А тепер спробуємо поринути у світ казок і легенд.
Учні розповідають казку
В.О.Сухомлинського та міф про Филимона та Бавкіду.
- Так було в минулому, а в наш час ми зіткнулися зі страшним, на мій
погляд, поєднанням слів „ займатися коханням”.
Вірш Н.Баклай „Ода любові”
- Запрошую Вас до дискусії: „Статеві стосунки в ранньому віці: за і
проти”.
Отже:
- Чому нам даний статевий потяг? (для продовження роду).
- Чи означає це, що коли він є, то йому необхідно піддатися ?
Звернемося до скарбнички
народної мудрості:
„Щоразу, коли щось дуже хочеться зробити, зупинись і помисли: чи добре
те, чого тобі хочеться?”
Л.М.Толстой
„Доброчинність полягає не у відсутності пристрастей, а в керуванні
ними”
Бернард
Шоу
- То як ми відповімо на питання: що я повинен робити, якщо у мене
виникають сексуальні бажання?
(Коли юнак чи дівчина дорослішають, емоційно, духовно, фізично, повинно
зростати і почуття відповідальності. Сексуальні почуття, що народжуються
повинні допомагати юнаку в становленні мужності, шлюбу, батьківства, дівчині –
жіночності, шлюбу, материнства. На відміну від тварин, людина може керувати
своєю сексуальною енергією та перетворювати її в фізичну – спорт, духовну –
розвиток талантів, захоплень.
І тут знову відмінності:
- якої близькості, як правило, прагнуть дівчата – емоційної чи фізичної?
– емоційної.
- чи може юнак відчувати сексуальні бажання, не будучи прив’язаним емоційно? – так.
- а доктор Спок сказав так:
«Особливість чоловіка, навіть, порядного в тому, що він,
намагаючись досягнути прихильності жінки, здатний перебільшувати свою любов, чи
захоплення».
- Є ще декілька мотивів, через які молоді люди вступають в ранні
статеві контакти.
Мотив 1. У деяких молодих людей є думка, що близькість
з неповнолітньою дівчиною характеризує їх як „справжніх чоловіків?” Чи
погоджуєтеся ви з цим?
По чому ж насправді можна судити про життєві установки чоловіка, про
його благородство, великодушність, етичні норми. Відповідь є у Расула
Гамзатова:
„Я спросил на
вершине,
Поросшей
кизилом:
Что
мужского достоинства
Служит
мерилом?»
«Отношением
к женщине»,
Молвило
небо в ответ.
«Чем
измерить, - спросил я
У
древней былины, -
Настоящее
мужество
Сердца
мужчины ?»
«Отношением
к женщине,»
Мне
отвечала она
«Чем
любовь измеряется
Сердца
мужского?»
«Отношением
к женщине…»
Мотив 2. Є така точка зору: незайманність
– поняття, безнадійно віджило
свій вік. Чи можна це спростувати?
Так. Адже треба згадати: на протязі багатьох століть саме жінка
відстоювала право належати тільки одній людині, а не всім чоловікам в племені і
ще в первіснообщинному ладі людство відмовилось від безладних статевих зв’язків.
То чи варто тепер в ХХІ ст. повертатися до них?
Згадаємо слова О.Пушкіна
Разврат,
бывало, хладнокровный
Наукой
славился любовной,
Сам
о себе везде трубя
И,
наслаждаясь, не любя.
Но
эта важная забава
Достойна
старых обезьян
Хваленых
дедовских времен…
А в Симоніда Кеоського є такий вислів:
«Яке найкраще придане нареченої?
Чистота і соромливість».
Мотив 3. Необхідно перевірити
фізіологічну сумісність. Чи правильна така думка?
- Так, твердять люди, що не знають про існування,
особливо у жінок синхронності між психологічною і сексуальною сумісністю: буде
глибоке почуття до даної людини – буде й інтимна гармонія, не буде потягу –
відійдуть і радощі тілесних насолод.
У мудреця спитали: „Що таке любов?”
„Це те, - відповів мудрець, що збільшується завдяки добру і зменшується
завдяки несправедливості”.
„Любов є єдиною пристрастю, що оплачується тією ж монетою, яку вона
чеканить”
Стендаль.
Тож скажіть: чи зменшується число розлучень, неповних сімей і покинутих
дітей? Чи допомагають „проби до весілля зменшити їх кількість?
Мотив 4. Чи не шкідливим є статеве утримання?
Статеве утримання до повної фізіологічної зрілості корисне і юнакам і
дівчатам. Це положення тисячократно перевірене всією історією людства, не
потребує додаткового аргументування.
Мотив 5. Ми живемо у сучасному вільному світі, у вільному
суспільстві. Чи не здається вам, що ідеї цнотливості й утримання від статевого
життя до шлюбу трохи старомодні?
Отже, з цього питання виникає відразу кілька:
- що означає бути вільним?
- чи означає бути вільним це робити те, що заманеться?
- чи суперечить ідеї свободи утримання від нікотину, алкоголю,
статевого життя до щлюбу?
Сценка „Костя і Оксана”.
Звернемося до фактів. Наслідки раннього статевого життя це:
1.Можливість захворіти СНІДом.
2.Венеричні хвороби, що приведуть до безплідності.
3.Небажана вагітність.
4.Ранній аборт.
5.Непевність у своєму другові (подрузі).
6.Вступ до шлюбу через необхідність, а не через кохання.
7.Виховання дитини в неповній сім’ї.
8.Необхідність кинути навчання.
- Тож чи можемо ми назвати таку людину вільною?
- Хто ж по-справжньому вільний: той, хто робить, як йому заманеться, чи
той, хто себе контролює?
- Чи старомодна та людина?
- Як ми можемо її назвати? (Розумна, розважлива, поміркована,
далекозора, цінує свою людську гідність. Керується розумом, а не емоціями або
інстинктами).
- Яка дівчина матиме більше проблем: та, яка вибрала шлях цнотливості
чи статевих контактів?
Отже, тепер ми знаємо, що треба вміти сказати „ні” і чому треба так
сказати. Але як?
Картки (групова форма роботи).
Дати відповіді на питання.
- А що робити, коли людина вже доросла, але все ж вирішила утриматися
від статевих відносин від шлюбу?
- Тоді на допомогу приходять поцілунки. Розповідь учнів: „Наука про
поцілунки”, „Що ви знаєте про поцілунки?”
ІУ. Узагальнення.
Отже зараз, коли ЗМІ з
усіх сторін завалюють нас „вільною” сексуальною інформацією, необхідно мати
досить сміливості, щоб сказати „ні” вільній любові. На зміну терміну „вільний
секс” приходить „абсолютний секс”. Абсолютний – значить назавжди, незмінно один
чоловік і одна жінка живуть один для одного в нерозлучному подружньому союзі.
Чи не хотіли б ви бути
саме цим чоловіком або цією жінкою?
Що ж таке сексуальна
свобода: можливість переспати з будь-ким чи вміння сказати „ні”, коли тобі не
хочеться близькості.
Немає коментарів:
Дописати коментар