середа, 18 лютого 2015 р.

План-конспект бінарного уроку у 6 класі (біологія-основи здоров’я)

ТЕМА: Роль бактерій у природі та значення в житті людини. Правила  купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях.


Мета уроку: показати позитивну і негативну роль бактерій у природі та житті людини; сформувати в учнів знання про значення бактерій у природі та в житті людини (використання їх у сільському господарстві, промисловості, медицині); ознайомити з бактеріями — збудниками хвороб; навчити учнів застосовувати знання про процеси життєдіяльності бактерій для профілактики інфекційних хвороб;
ознайомити з правилами купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів, з навичками надавати першу допомогу при харчових отруєннях; розвивати вміння аналізувати якість харчових продуктів;
формувати вміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати культуру спілкування; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати власну думку;
виховувати навички екологічно стійкого і безпечного стилю життя, виховувати доброзичливість та співпереживання;формувати цілісне сприйняття світу через єдність законів природи на прикладі міжпредметних зв’язків біології та основ здоров’я

Очікувані результати:  учні мають характеризувати роль бактерій у природі та в житті людини;бактерій, які використовуються людиною в господарстві; застосовувати знання для обґрунтування способів зберігання продуктів харчування;учні мають наводити приклади бактерій, які спричинюють захворювання рослин, тварин, людини;профілактики захворювань, що спричиняються хвороботворними бактеріями.

Основні поняття і терміни: бактерії, антибіотики, хвороботворні бактерії, бульбочкові бактерії, азотфіксація, антибіотики, епідемія, карантин, стерилізація, пастеризація

Обладнання: презентації,виставки:
«Магазин»: молочнокислі продукти, йогурти, пляшка оцту спиртового.
«Кухня»:консерви, яйця,дощечки, овочі, фрукти,вода,картки первинної експертизи продуктів.«Медичний куточок»: фото воші, блохи, голуба, розчин марганцівки, вода та сіль для приготування сольового розчину, сода, миючі засоби, мило, шампунь.

Тип уроку: бінарний.

1. Організаційний етап (Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.)
Добре засвоюються лише ті знання,
Які споживаються з апетитом.
Анатоль Франс
Учитель біології:
Я запрошую вас у світ найцікавіших відчуттів і спостережень, які тільки існують на нашій планеті Земля. Живий світ! Скільки в ньому таємниць, скільки форм життя!
Метод «Дивуй!» Голландський учений Антоні ван Левенгук 17 вересня 1683 року повідомив у Лондонській академії наук про існування бактерій. Назвав їх анімалькулами. Левенгук розглядав під мікроскоп м'ясо, мух, зубний наліт. У кожному з них побачив однакові форми життя - бактерії. Він писав: «Вони зупиняються, одну мить здаються нерухомими, а потім починають обертатися зі швидкістю дзиги, і траєкторія їхнього руху не більше маленької піщинки. Я змушений сказати, що ніколи ще не бачив такого вражаючого видовища, як це життя крихітних істот, які живуть в одній краплині води».
- Природа дивовижна в малому! - вигукнув шведський учений Карл Лінней, дізнавшись про це.
Здебільшого Левенгук робив відкриття випадково. Ось як він описує своє відкриття : "Я подивився на воду під мікроскопом і з великим подивом побачив у ній величезну кількість найдрібніших живих істот. Деякі з них завдовжки були разів у три-чотири більші, ніж завширшки, хоча не були товщі за волосинки, що покривають тіло воші".
Демонстрація уривку фільму.   Коротке обговорення фільму. Узагальнення та висновки.   

2. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Фронтальна бесіда
Хто такі прокаріоти?
Які особливості будови цих організмів? (Акцент:наголошуються основні відмінності)
2.1.Виправити в тексті помилки,  використавши наведені терміни (помилки виділені курсивом, правильні відповіді наведені поряд у дужках). 
За способом живлення бактерії поділяються на автотрофні та гетеротрофні. Залежно від субстрату, з якого бактерії добувають органічні речовини, автотрофи (1) поділяються на сапротрофів та паразитів. Під час фотосинтезу в пурпурних бактерій відбувається виділення кисню в атмосферу (2). За потребою в кисні бактерії поділяються на аеробні (живуть у безкисневому середовищі) (3) та анаеробні (потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень) (4). Розмножуються бактерії шляхом поділу клітини навпіл, причому настільки швидко, що через кожні 2–3 с (5) утворені клітини знову діляться.
Ключ: 1 — гетеротрофи; 2 — не відбувається виділення кисню в атмосферу; 3 — потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень; 4 — живуть у без кисневому середовищі; 5 — 20–30 хв.
2.2. «Мозковий штурм».
— Багато видів бактерій можуть жити в умовах, у яких не можуть існувати інші організми. Запропонуйте пояснення цього явища. (Акцент: учні мають звернути увагу на будову поверхневого апарату бактеріальної клітини та на її здатність утворювати захисну спору.)

3. Мотивація навчальної діяльності
Це цікаво! На тілі здорових людей і тварин, а також у різних органах завжди міститься багато видів бактерій. Підраховано, що на шкірі людини може бути величезна кількість бактерій (від 7510 до 121 210 екземплярів). Особливо багато бактерій, у тому числі й хвороботворних, на шкірі людини, якщо вона не дотримується правил гігієни. Від криті частини тіла людини забруднюються різними видами сапрофітних і патогенних (хвороботворних) бактерій значно частіше, ніж закриті.
Відомо що людина навчилася використовувати бактерії у різних сферах своєї діяльності (медицина, харчування, сільське господарство та ін..)
Велике значення мають бактерії у природі.

3.1.Постановка(колективна) проблемного питання:
Тому цікаво:
Чи зможе нормально функціонувати організм людини, якщо в ньому зовсім не буде бактерій?
Чому продукти харчування (молоко, хліб, м'ясо, овочі та фрукти тощо) мають обмежений термін придатності?
Чи можемо ми впевнено стверджувати, що бактерії грають позитивну роль у природі та житті людини?
Учені стверджують, що життя на Землі без прокаріотів було б неможливе. А як ви вважаєте?
На ці запитання ви дасте відповідь наприкінці сьогоднішнього уроку.
Які  ще питання ви захотіли б розглянути?

3.2. Демонстрація уривку з фільму.  Коротке обговорення фільму. Узагальнення та висновки.  

3.3. Поміркуйте над словами М.Заболоцького та визначте головну тему нашого уроку: (Діти мають визначити тему: «Роль бактерій у природі та значення в житті людини»)
Чарівний прилад Левенгука
Поверхню дослідив води,
Щоб вивчила нова наука
Життя незнаного сліди.
Вчитель основ здоров’я: Зважаючи на велику роль бактерій у житті людини ми маємо дослідити як бактерії впливають на здоров’я людини, набути навики безпечного харчування та профілактики харчових отруєнь. (Доповнює тему: «Правила купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях.»)

4. Засвоєння нового матеріалу
4.1. Значення бактерій у природі. Складання опорної схеми.
Учитель біології:
Корисні бактерії
(Розповідь про бактерії гниття,ґрунту,бульбочкові. Очищення стічних вод та газів:бактерії як живі фільтри.)
·         Представлення міні-проекту «Живі фільтри»
·         Біологічна задача
Важливу роль у розкладанні відмерлих тварин і рослин відіграють бактерії гниття. У дуже сухому ґрунті, наприклад, у піску пустель, рештки тварин довго не розкладаються. Поясніть чому.
Бактерії-симбіонти, їх значення для живих організмів
(Розповідь про бактерії — симбіонти кишечнику жуйних тварин.)

4.2. Значення бактерій у житті людини
Учитель основ здоров’я:
Бактерії кишечнику людини. (Розповідь про бактерії — симбіонти кишечнику людини.)
Потреби в їжі та воді належать до базових людських потреб. Їжа впливає на фізичне, психологічне і соціальне благополуччя кожної окремої людини і на стан здоров’я цілих народів.
Ми часто зичимо одне одному здоровя. Запорукою і здоровя, і краси є вміння будувати розумний спосіб життя: правильне харчування, особиста гігієна.
Чи згодні ви із словами: «Щоб бути здоровим і красивим потрібно вчитися так, як навчаються всьому в житті?»
Згадайте піраміду харчування:Жовтий шар піраміди закликає до обачливості. В пропорціональному відношенні для здорового раціону харчування продукти цієї зони необхідні в малих кількостях. З правого боку розташовані м'ясні і рибні продукти, яйця, горіхи та бобові. З лівого боку цієї зони знаходяться продукти з великим вмістом кальцію, а саме: сири, нежирне молоко та молочні продукти. 
Висновки:Харчування має бути раціональним, і що важливо безпечним

4.3. Дослідження
Цільова установка до практичної частини:
У повсякденному житті кожен з нас є споживачем продовольчих товарів. Реклама заповнює екран телевізора, ми бачимо її на сторінках газет і журналів, чуємо по радіо.
Сьогодні необхідно нам навчитися приймати виважені рішення, що базуються на знаннях, інформації отриманих з різних джерел. Важливо знати, що ми маємо споживати, щоб зберегти своє здоров’я.
Під час уроку ми опинимося в науково-дослідницькій консультації, консультанти якої ознайомлять нас з основними принципами здорового харчування і правилами споживача.

Екскурсія в «Магазин» (Учні досліджують етикетки і роблять висновки про куплені продукти)
Ми проведемо первинну екологічну експертизу на деякі продукти харчування, для того, щоб відповісти на запитання «Чи завжди за яскравою етикеткою знаходиться якісний і корисний товар?»

Назва продукту
Упаковка (вид, стан)
Підприємство - виробник, його адреса
Маса товару
Склад
Калорійність
Строк придатності
Дата виготовлення
Штрих код (країна - виробник)
Маса
Умови зберігання

·         Висновки про куплені продукти( увага на вибір продукту за користю споживання, термінів та умов зберігання)
·         Представлення міні-проекту «Корисний йогурт»

Учитель біології:
Молочнокислі бактерії (Розповідь про молочнокислі бактерії)
·         Представлення міні-проекту «Чому скисає молоко?»
Екскурсія на «Кухню»
·         Правила обробки і зберігання харчових продуктів.
·         Псування продуктів харчування і бактерії
(Розповідь з елементами бесіди.)
Зі спостережень за щоденними подіями, що відбуваються навколо нас удома, школі, магазин і чи на вулиці, вам, напевне, добре відомий той факт, що продукти харчування не можна зберігати нескінченно довго.

·         Як же слід купувати та зберігати продукти ?
             Робота з підручником (ст.44)
·         Запитання для обговорення:
1.Подумайте, чому на кожному продукті, який ви купуєте в магазині, на етикетці є напис: “Вжити до...” або “Термін зберігання ...”
2.Щовизнаєте про те, як подовжують термін зберігання продуктів?
3.Які є шляхи затримки росту й розмноження бактерій, що оселяються на продуктах харчування?
(Акцент-очікувана відповідь учнів:— термічна обробка; заморожування продуктів;консервування;додавання значної кількості цукру; висушування (слив, абрикос, вишень).
Біологічна задача: В Антарктиді знайшли ящик із продуктами, залишений іще експедицією Скотта. Аналіз виявив, що продукти зберегли свої якості. Чому?
·         Засоби боротьби з бактеріями
Пастеризація — це термічна обробка продукту при температурі, нижчій за 100 °С, найчастіше при 65–80 °С (витримують 15–30 хв). Пастеризують сік, молоко, пиво тощо.
Стерилізація — це термічна обробка при температурі, вищій за 100 °С впродовж часу, який необхідний для знищення всієї мікрофлори, тобто вегетативних клітин і спор
Висновки:(Учні роблять висновки)для уникнення бактеріального забруднення продукти необхідно мити,розділяти,нагрівати,охолоджувати.

Учитель біології:
Хвороботворні бактерії
Деякі види бактерій проникають в організм людини й оселяються там, спричиняючи захворювання. Проникнувши всередину тіла людини, хвороботворні бактерії живляться, швидко розмножуються й отруюють організм продуктами своєї життєдіяльності.
Сальмонельоз спричиняється життєдіяльністю бактерії Сальмонели, яка паразитує і пошкоджує травний тракт людини..
Ботулізм виникає через вживання консервованих продуктів, які не пройшли належної термообробки або неправильно зберігалися. Санітарними правилами торгівлі продовольчими товарами забороняється без лабораторного аналізу реалізація консервів з ознаками бомбажу (здуття) або з негерметично закупореними кришками, деформаціями корпусу та ін.
Крім цього хвороботворні бактерії спричиняють тиф, холеру, дифтерію, правець, туберкульоз, ангіну, сап, сибірку, бруцельоз та інші хвороби.
Серед найбільш відомих хвороб людини, збудниками яких є бактерії — це дифтерія, туберкульоз, кашлюк (коклюш), тиф, правець, холера, бактеріальна дизентерія. Слід особливо зазначити, що при перших проявах будь-якої хвороби потрібно негайно звертатися до лікаря. Бо в описаних випадках зволікання призводить до довгого виснажливого лікування або буває вже надто пізно. Лікування здійснюють антибіотиками.

Інформація: Антибіотики.
·         Поміркуй: Назвіть можливі шляхи потрапляння хвороботворних бактерій до організму людини.(З водою, повітрям, продуктами харчування, через покриви тіла.)
·         Біологічна задача: Молоко – сприятливе середовище для розвитку мікроорганізмів. Але якщо в нього додати тисячну частку грама пеніциліну, то воно може зберігатися вдвічі довше, ніж звичайно, не скисаючи в найжаркіший час. Чому?
4.4. Спостереження, міркування.
Учитель основ здоров’я:
Профілактика бактеріальних захворювань
·         Поміркуйте: Чому весь час наголошують на тому, щоб ви мили руки після вулиці, відвідування туалету та перед їжею?
Метод «Дивуй!» Це цікаво! За даними південнокорейського «Бюро захисту прав споживачів», кількість бактерій на ручках (без антибактеріального покриття) візків великих магазинів сягає 1100 колоній на 10 см2. Друге місце посідають комп’ютерні «мишки» в інтернет-кафе (690 колоній на ту ж площу). Ручки кабінок громадських вбиралень містять лише 340 колоній шкідливих мікроорганізмів.
Для того щоб уберегтися від усіх видів мікроорганізмів, які були виявлені на предметах громадського користування в ході дослідження, достатньо регулярно мити руки з милом.
·         Рефлексія досвіду.
Як запобігти бактеріальним захворюванням? (Відповіді учнів та складання пам’ятки.)                             Пам’ятка
• Дотримуватися правил особистої гігієни.
• Стежити за чистотою класу, квартири, регулярно робити вологе прибирання, провітрювати й впускати сонячні промені.
• Охороняти навколишнє середовище від забруднення.
• Знищувати переносників інфекцій (тарганів, вошей, бліх, комарів, різних гризунів).
• Вчасно звертатися до лікаря, робити щеплення.
• Загартовуватися.
• Ретельно обробляти їжу, тобто кип’ятити молоко, обсмажувати м’ясо й правильно зберігати продукти.
• Не вживати консервацію, яка зберігалася в банках зі здутими кришками.
Вручення буклетів
Екскурсія в «Медичний куточок»
Біологічні задачі:
1.Одна бактеріальна клітина протягом десяти днів може дати потомство, що дорівнює об’єму земної кулі. Проте цього не відбувається. Чому?
2.Чому за сирої погоди, а також у поганих житлових умовах і за поганого харчування люди хворіють частіше, ніж у суху і сонячну погоду та в добрих умовах.

·         Поміркуйте:
Яке відношення до бактеріальних захворювань мають воші та блохи?
Чому не можна контактувати з міськими птахами, особливо голубами?
4.5.Перша допомога при харчових отруєннях
·         Робота з підручником (ст.46) 
·         Запитання для обговорення:
Які ознаки харчового отруєння?
Що треба робити за підозри на харчове отруєння?
·         Практичне завдання:приготувати сольовий розчин

5. Узагальнення і систематизація знань
5.1. «Коло ідей».( творча робота в групах)
Завдання для груп: Спрогнозуйте можливі наслідки після уявного зникнення всіх бактерій на Землі.
5.2. «Бліц-опитування». (Учні відповідають на запитання швидко, не роздумуючи.)
1. Чому небезпечно споживати консерви з банок зі здутими кришками? (Тому що в них розвиваються клостридії, що спричиняють захворювання на ботулізм.)
2. Які бактерії відіграють роль санітарів у природі? (Сапротрофи, або бактерії гниття.)
3. Яку бактерію використовує генна інженерія для отримання інсуліну й інтерферону? (Кишкову паличку.)
4. Які бактерії зв’язують атмосферний азот і перетворюють на сполуки, що їх можуть засвоювати рослини?(Бульбочкові на коренях бобових рослин.)
5. Назвіть збудника холери. (Холерний вібріон.)
6. Якими шляхами передаються інфекційні хвороби, що їх збудниками є бактерії? (Повітряно-крапельним, через спільні предмети побуту, посуд, їжу, воду.)
7. Яких заходів необхідно вживати з метою профілактики бактеріальних хвороб у людини? (Провітрювання, вологе прибирання, розведення фітонцидних рослин, повноцінне харчування, щеплення, вживання кип’яченої води.)

5.3. «Мозковий штурм».
— Відомо, що повітря в місцях великого скупчення людей, наприклад у кінотеатрах, на вокзалах, у шкільних кабінетах під час уроків, містить багато бактерій, а в чистому повітрі, особливо в лісі, на полі їх мало. Чому?
(Забруднення повітря бактеріями залежить від багатьох причин (пори року, географічної зони тощо). Найбільше бактерій налічують у закритих приміщеннях, де їх може скупчуватися до 300 тис. в 1 мм. У сільській місцевості повітря чистіше, ніж у міській. Практично немає бактерій у соснових і кедрових лісах, оскільки фітонциди, які виділяються хвойними деревами, убивають всі види бактерій або пригнічують їх ріст і розмноження.)
— Чому квашені овочі зберігаються значно довше, ніж свіжі?
(В основі квашення овочів лежить молочнокисле бродіння, яке спричиняється діяльністю молочнокислих бактерій. У результаті накопичується молочна кислота, яка створює кисле середовище, що запобігає розмноженню гнилісних бактерій.)

6. Підсумки уроку.
Відповіді на проблемні запитання
 Рефлексія
·         «Закінчи речення»
«Перед тим, як придбати харчовий продукт я буду….»
Учням пропонується написати чотири речення, що відображають наступні чотири моменти ПОПС - формули:
П – позиція «Я вважаю, що ...».
О - пояснення (або обґрунтування): «Тому що ...».
П – приклад «Я можу це довести це на прикладі ...».
С - наслідок (або судження) «Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що...».
·         Організаційна рефлексія:
— Сьогодні на уроці я зрозумів…
— Сьогодні на уроці я навчився…
— На цьому уроці найцікавішим було…
— Від наступного уроку я чекаю…
7. Домашнє завдання: опрацювати матеріал з теми: «Роль бактерій у природі та значення в житті людини», «Правила купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях»
7.1.Творчі завдання:
Біологічна задача: Влітку, на всіх водосховищах, що побудовано на Дніпрі, спостерігається «цвітіння води». Які причини цього явища?

Скласти кросворд на тему: «Бактерії»

Немає коментарів:

Дописати коментар