субота, 19 листопада 2016 р.

Тема:Рептилії: різноманітність та значення в природі

Учні повинні знати:
 характеризувати визначальні особливості способу життя, розмноження і розвитку рептилій; різноманітність рептилій ; пристосування рептилій до життя у воді; особливості рептилій зумовлені життям на суходолі; роль  рептилій в екосистемах та значення в житті людини;


-        загальну характеристику класу Плазуни; середовища існування рептилій ;характерні особливості будови та процесів життєдіяльності плазунів, які дали їм змогу повністю позбутися залежності від водного середовища;
-називати, визначальні ознаки будови, які відрізняють рептилій серед інших тварин, риси ускладнення організації плазунів порівняно із земноводними;
Учні повинні вміти:
-визначати характерні ознаки класу Плазуни; риси пристосованості рептилій до середовища існування;
- порівнювати особливості зовнішньої будови рептилій  та амфібій ;
-наводити приклади рептилій, поширених в Україні та своїй місцевості рідкісні види рептилій  України та свого краю;
-розпізнавати на наочних засобах особливості будови та процесів життєдіяльності плазунів; тварин на зображеннях, у колекціях та у природі;
робити висновки про особливості будови організму рептилій як результат пристосування до умов середовища існування
Основні поняття та терміни: рептилії, плазуни, акомодація, рогові луски, линяння, автотомія, серпентарій, крокодил,черепаха,лускаті,герпетологія, губчасті легені, неповна перегородка серця, грудний механізм дихання, регуляція температури, добовий цикл, яйце, кора мозку, подвійна акомодація, регенерація. 
Обладнання: презентації,виставки:
Форми і методи: інтерактивні вправи, вирішення проблемних завдань, розв’язання пізнавальних задач, групова робота; самостійна робота
Міжпредметні зв’язки :географія,екологія українська мова.


Хід уроку:
І Організаційний етап: (Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.)
 Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Ми починаємо урок, а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
 ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Визначити вірні твердження.
1.Скелет у всіх риб хрящовий.
2.Очі риб не мають повік.
3.У деяких земноводних слиз отруйний.
4.Жаба дихає шкірою.
5.Кровоносна система риб незамкнена.
6.Зуби у хрящових риб – видозмінена луска.
7.У земноводних кров у шлуночку змішується.
8.Очі земноводних здатні проштовхувати їжу.
9.Шкіра жаб вкрита зроговілими клітинами.
10.У Чорному морі живуть акули – катрани.

3. Мотивація навчальної діяльності
Учитель Жодні тварини не оповиті таємницею так, як плазуни, або рептилії.
Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів,
приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими,
лютими зміями та драконами люди населяли свої казки,
легенди та повір’я. Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву
скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему.
Медуза Горгона, у якої замість волосся були на голові змії,
перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. А грецький бог
лікування Асклепій (у римлян –Ескулап) зображався з жезлом, палицею,
обвитою змією. Згідно легенді зміям відомі цілющі властивості різних рослин.
І Асклепій перетворювався на змію, щоб здобути ці знання.
В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві?
Які вони, ці легендарні тварини, як пристосувалися до середовища життя,
яку мають будову та наскільки різноманітні? На ці та інші питання дамо відповідь,
«Мозковий штурм».
Більшість плазунів - суто наземні тварини. Ті, що живуть у воді, повернулися до «колиски» життя-води в процесі еволюції, а тому вважаються вторинноводними. З виходом тварин на суходіл виник ряд проблем.
         Які проблеми виникли у тварин з виходом на суходіл?
Постановка(колективна) проблемного питання:
Проблемне питання: Як плазуни розв’язали проблеми життя на суходолі?
Представлення опорної схеми.  Клас Плазуни (6 тис.в.)


Ряд Лускаті                 Ряд Черепахи              Ряд Крокодили
(5,7 тис. в.)                  (330 видів)                    (21 вид)
(ящірки, змії,                  (болотяна, зелена,         (нільський, гребінчастий
 хамелеони)                    супова, слонова                      крокодили, гавіал,
                                        черепахи)                      китайський та міссісіпський
                                                                              алігатори, американські
                                                                              каймани)

Розгляньте опорну схему та визначте головну тему нашого уроку: (Діти мають визначити тему: «Рептилії: різноманітність та значення в природі»)
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку

4. Засвоєння нового матеріалу
Учитель Сучасні плазуни являють собою лише невеличкі залишки багатого й різноманітного світу тварин, що населяли в мезозойську еру не тільки всю сушу, але й всі моря планети. Розквітові давніх плазунів у мезозойську еру сприяли теплий клімат, достатня кількість їжі як на суші, так і у воді, а також відсутність конкурентів. Вони заселили наземне середовище, де панували гігантські динозаври, що досягали довжини 30 м. Серед них були як травоїдні тварини, так і хижаки. У водному середовищі панували рибоподібні ящери — іхтіозаври (8—12 м). Своєрідну групу становили ящери-птерозаври, які могли літати завдяки великим шкірястим перетинкам, натягнутим між передніми й задніми кінцівками.
Вимирання древніх плазунів пов’язують із похолоданням клімату наприкінці мезозою й нездатністю їх підтримувати постійну температуру тіла. Зниження процесів життєдіяльності, яке відбулося у плазунів, призвело до послаблення їхньої конкурентної боротьби із ссавцями, що з’явилися й швидко прогресували.

РОБОТА В ГРУПАХ:
Група 1. Ряд Лускаті.
Група 2. Ряд Черепахи
Група 3. Ряд Крокодили.
Заповнити таблицю. Різноманітність плазунів

Учитель Отже ми довели,що рептилії досить незвичайні тварини і щоб більше дізнатися про них познайомимося з ними ближче.
І почнемо знайомство з різноманітністю плазунів  з ряду Лускаті:
Група 1. Ряд Лускаті.
Учитель Метод «Дивуй!» Це цікаво!  Єдині отруйні й тому небезпечні для хижаків ящірки — північноамериканські ядозуби при небезпеці не ховаються й не тікають, а демонстративно залишаються на місці, покладаючись на своє яскраве попереджуюче забарвлення, що складається із поєднання рожевого, жовтого й чорного кольорів.
Найбільш дрібні з відомих ящірок (деякі гекони) досягають у довжину всього 3,5—4 см, тоді як найбільші — варани — виростають принаймні до 3 м при вазі 150 кг.
Цікавий орган чуття виявлено у гримучих змій. У них перед очима є заглиблення, здатне сприймати зміни температури на 0,02 °С на відстані до 15 см. Цей орган допомагає гримучим зміям навіть у темряві знаходити теплокровну здобич.
     У ящірок спостерігають явище самокаліцтва (автотомії). Якщо схопити її за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м'язів один із хвостових хребців переламується й кінець хвоста відпадає. Цей рефлекс має захисне значення, бо надає змогу тварині втекти від хижака, який вхопив її за хвіст. Згодом втрачена частина хвоста відновлюється.
Дуже цікава особливість гаттерії - наявність тім'яного (або третього) ока, що міститься на тімені між двома справжніми очима . Функція його до цих пір не з'ясована. Як показали експерименти, бачити гаттерія цим оком не може, але зате воно реагує на освітленість і тепло, що допомагає тварині регулювати температуру тіла, дозуючи час перебування на сонці і в тіні.
Біологічні задачі
Задача  1.
Одного холодного осіннього дня до нашої країни прибув незвичайний живий вантаж – кілька удавів. Спеціаліст без побоювань оглядав кожну тварину. Працівники митниці вирішили, що зоолог загіпнотизував змій, оскільки вони поводились дуже спокійно. А як би ви пояснили поведінку тварин?
ВІДПОВІДЬ: Мала активність змій пов’язана з низькою температурою повітря,  адже подія відбувалась восени.
Задача   2.
Одного разу у степу на півдні України археолог дуже втомився і ліг спати на спальний мішок. Вранці, прокинувшись, хотів підвестися, але відчув, що на грудях щось лежить. Це була степова гадюка. Обережно, аби не потурбувати і не розлютити змію, він скинув її. І вона поповзла геть. Чому змії повзуть до людей, що сплять?
ВІДПОВІДЬ:У змій не постійна температура тіла. У людини температура не залежить від температури навколишнього середовища. За допомогою термолокаторів змії відчувають тепло і в холодний період (нічний час) повзуть на тепло людського тіла.
 Задача   3.
Сім’я їде відпочивати. Дома залишається домашня улюблениця - ящірка. Що зробити з ящіркою, якщо її нема кому доручити? (покласти в холодильник)
Запитання для обговорення:
Зовні  безнога  ящірка  веретільниця  нагадує  змію.  Як  можна
відрізнити  веретільницю  від  змії?
Група 2. Ряд Черепахи
Метод «Дивуй!» Черепахи здавна служать символом повільності, але це можна віднести лише до сухопутних видів. Прісноводні черепахи рухаються швидко й спритно як у воді, так і на суші. Морські черепахи на суші виглядають незграбно, зате в товщі води їхні рухи за красою, легкістю й маневреністю можна порівняти з польотом птахів.
Група 3. Ряд Крокодили.

Учитель Ряд особливостей організації крокодилів, і в першу чергу досконалість нервової, кровоносної й дихальної систем, дозволяє вважати їх найбільш високоорганізованими із усіх нині живучих плазунів.
Цікаво: Усім відомий крилатий вислів «крокодилячі сльози». Існує легенда, що крокодил оплакує свою жертву. Всі чули про «крокодилячі сльози». Про людину, яка комусь зробила шкоду і при цьому удавано жаліє того. Хто постраждав, кажуть, що вона плаче «крокодилячими сльозами». Ці рептилії справді плачуть, коли їдять своїх жертв. Це відбувається тому, що разом з їжею крокодил заковтує надлишок повітря, який змішується з умістом слізних залоз і таким чином виводиться назовні.
Повідомлення учнів
Чому хамелеон змінює колір? Відеоролик «Як хамелеон змінює колір»
Чи є слух у змії?
Роль плазунів в екосистемах
У пустелях і степах, де чисельність плазунів висока, вони відіграють помітну роль у біоценозах. Більшість ящірок і змій знищують значну кількість шкідливих комах, молюсків і гризунів. Багато ящірок у пустелях служать кормом для ряду звірів, наприклад лисиці й тхора.
Значення плазунів:  «Займи позицію»
-входять до ланцюгів живлення;
-змії знищують гризунів, а ящірки – шкідливих комах;
-яйця та м’ясо черепах використовують у їжу, а панцирі для виготовлення різних виробів;
-м’ясо крокодилів і змій також вживають у їжу;
-цінна шкіра;
-отрута змій використовується у медицині;
-небезпечність для здоров’я; 
-об’єкти досліджень, зоопарків та серпентаріїв.
Охорона плазунів
У природних біоценозах рептилії ніде не досягають високої чисельності. Людина часто невиправдано переслідує й полює на рептилій, використовуючи в їжу їхнє м’ясо і яйця. Непомірний промисел гігантських слонових і великих морських черепах привів до зникнення одних видів і поставив на межі зникнення інших. Гігантські сухопутні черепахи були майже винищені мореплавцями, китобоями й піратами в XVII—XIX ст. На Галапагоських островах раніше жило 15 видів (з багатьма підвидами) слонових черепах, зараз збереглося 11, шість із них розводять у неволі для розселення в місцях колишнього існування. Тільки на двох з 13 Галапагоських островах (раніше черепахи жили на 11 островах) чисельність слонових черепах досить висока, на інших потрібні спеціальні заходи для їхнього збереження.
Використання делікатесного м’яса і яєць морських черепах місцевими жителями й гурманами в багатьох країнах, тривалий браконьєрський промисел приїжджих на узбережжя поставили на межу загибелі чимало видів.
Всі види й підвиди слонової черепахи занесені до Червоної книги. На Галапагоських островах створено національний парк, а в 1964 році була відкрита біологічна станція ім. Ч. Дарвіна.
У Червону книгу занесена найцінніша в гастрономічному відношенні зелена, або супова, черепаха, що могла бути найважливішим джерелом їжі на берегах тропічних морів, якби її не знищували так швидко. Промисел крокодилів тепер скрізь обмежений, у багатьох місцях заборонений, створені спеціальні -розплідники й ферми з їхнього розведення.
Зі справжніх крокодилів у Червону книгу занесено 15 видів, у тому числі кубинський крокодил. Промисел на нього заборонений. У болотах півострова Сапата створено крокодилячий розплідник.
У Червоній книзі міститься кілька видів галапагоських наземних ігуан, гігантський комодський варан.
Розповідь учителя з демонструванням ілюстрацій плазунів, занесених до Червоної книги України: ( слайд 24)
 Мідянка звичайна
Полоз жовточеревий
Полоз візерунковий
Полоз сарматський
Полоз лісовий, ескулапів
Полоз леопардовий
Гадюка Нікольського
Гадюка степова
Гекон середземноморський
Жовтопуз безногий
Ящірка зелена

Гра « Знайомі незнайомці»
 Учитель показує слайди із зображеннями плазунів а учні називають ряди до яких вони належать.
Гра « Хто зайвий»
- Хто зайвий в кожному рядку та чому?
1. Вуж, жовтопуз, кобра, удав.
2. Хамелеон, крокодил, тритон, черепаха.
3. Гадюка, жовтопуз, веретільниця.
Закріплення вивченого матеріалу
«Рептилії», «Земноводні».
         На партах у учнів є картки,розділені на дві колонки:земноводні і плазуни. Вчитель зачитує перелік тверджень про будову земноводних і плазунів,а учні записують номери тверджень у ту чи іншу колонку.
земноводні
плазуни



1. Шкіра суха,без залоз.
2. Шкіра волога,є залози.
3. Є рогові луски на шкірі.
4. Шкіра багатьох видів виділяє отруту.
5. Є грудна клітка.
6. Грудна клітка відсутня.
7. Є міжреберні м'язи.
8. Очі здатні проштовхувати їжу.
9. У сліпій кишці є корисні бактерії – симбіонти.
10. Серце трикамерне.
11. Серце трикамерне з неповною перегородкою.
12. Дихання – шкірне і легеневе.
13. Дихання- легеневе.
14. Головний мозок більш розвинений.
15. Не здатні регулювати надходження води через шкіру.
16. Є теплочутливі органи,розміщені перед очима.
17. Є резонатори.
18. Яйця містять велику кількість поживних речовин – жовтка.
19. Розмноження переважно на суші.
20. Розмноження переважно у воді.
Ключ до гри:
земноводні (2,4,6,8,10,12,15,17,20  ),плазуни (1,3,5,7,9,11,13,14,16,18,19).
Поміркуй: Якби плазуни могли похвалитися своїми  особливостями, чим би похвалився:крокодил, хамелеон ,ядозуб, комодський варан, літаючий дракон, гатерія.
Відповіді: єдина отруйна ящірка, найдовший язик, чотирикамерне серце, найбільший плазун,третє око,вміння літати.
Біологічні помилки
Чи корисна порада для плазунів ?
«Слухай вухом, а не брюхом».
Відповідь.Науково доведено, що плазуни відчувають коливання грунту з допомогою брюха-черева. У разі небезпеки вони покидають свої нори.
Чи завжди справедливий цей вислів?
 «Народжений повзати,літати не може»
Відповідь.Ні, є літаючі ящірки з роду Агама. Вони мають складку між передніми і задніми кінцівками. Їх крила нагадють крила метелика. Живуть на деревах.
 Відеоролик про літаючого дракона
5.Висновки:
Ми досягли мети нашого уроку. Ознайомились з різноманітністю плазунів, їх значенням та охороною.
Ряд Черепахи – найбільш консервативні.
Ряд Лускаті – найчисленніші.
Ряд Крокодили – найбільш високоорганізовані.


6. Підсумки уроку.
Відповідь на проблемне запитання
 Обговорення питання про плазунів, як справжніх наземних тварин: суха шкіра, захищена лусками та щитками; легеневе дихання;  неповна перегородка в серці,складна нервова система, очі також захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). За рахунок рухів кришталика та зміни його форми плазуни добре розрізняють предмети на різних відстанях; добре розвинені органи слуху, рівноваги, нюху,смаку; складна будова головного мозку та органів чуттів визначає і складну поведінку плазунів; внутрішнє запліднення прямий розвиток.
Практичне дослідження
Які особливості будови яйця?
 Яйця, захищені від висихання шкірястою оболонкою або шкаралупою, рептилії відкладають на суші. Зародок у яйці розвивається у водній оболонці. Розвиток прямий.
7.Організаційна рефлексія:
— Сьогодні на уроці я зрозумів…
— Сьогодні на уроці я навчився…
— На цьому уроці найцікавішим було…
— Від наступного уроку я чекаю…
8. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

9.  Домашнє завдання (слайд 24)
 Творче завдання: Як ви гадаєте, чому в Китаї стало популярним гасло «Мир — зміям,  війна  —  щурам!»? 


До уроку Рептилії: різноманітність та значення в природі
 Рубрика для допитливих:
- Чому змії часто висовують язика?
- Чи існують черепахи без панцира?
- Яких плазунів вирощують на фермах в Таїланді, на Кубі?
- Яйця яких плазунів людина споживає в їжу?





















Додаток 1
Чому хамелеон змінює колір?

Величезна, до 60 см завдовжки, ящірка хамелеон живе на деревах. Харчується комахами, яких ловить своїм язиком, викидаючи його з приголомшливою швидкістю – 1/20 секунди. Очі хамелеона мають зіниці, які рухаються неузгоджено, і це теж допомагає йому в полюванні.
І ось таке «чудо природи», в залежності від фізіологічних або емоційних чинників, ще і змінює своє забарвлення. Чому ж ця рептилія схильна мімікрії? Здавалося б, відповідь на поверхні – маскується під навколишнє середовище. Але ні, не вірно. 
Вчені П. Бер, Крукенберга і Брюкке вивчали це рідкісне явище. Вони виявили у хамелеона хроматофори (в перекладі з грецької – фарбу несучі). Ці пігментні клітини нерівномірно розміщені по тілу рептилії, і кількість пігменту в них різне. Хроматофори переміщаються по поверхні, а так само можуть опускатися вглиб тіла (тоді забарвлення ящірки блідне). У тому ж випадку і в тих місцях, де клітини піднімаються вище, хамелеон набуває дуже яскраве забарвлення. 
Він буває жовтим або золотавим, яскраво – зеленим або сіро – чорним і навіть голубуватим. Все це наслідок фізіологічних або емоційних чинників: температури повітря, ступеня освітленості, болю, голоду чи, навпаки, насичення. З емоційних чинників, мабуть, найсильніший – це страх. Страх перед ворогами (зміями і птахами), страх перед незрозумілими явищами природи. Через зоровий центр – до нервової системи, і вже від неї сигнал йде безпосередньо в хроматофори. 
У А. П. Чехова є оповідання «Хамелеон», в якому розкрито суть людини, що не має твердої життєвої позиції і не вміє відстоювати свою думку. Він змінюється, як ящірка хамелеон, залежно від того, які правила гри йому нав’язують. 






Додаток 2
Чи є слух у змії?
Змія не має вух на поверхні голови, тому вона не чують звуків, що надходять через повітря. Але змія дуже чутлива до вібрацій і в неї дуже добре розвинені інші органи чуття. 
У більшості змій дуже хороший зір, їх очі завжди відкриті через відсутність рухомих століття. Змії більше реагують на рухомі предмети, ніж на колір або форму. Вони добре розрізняють запахи, можуть відрізнити ворога від жертви за запахом. 
У змії є дивовижна здатність, пов'язана зі смаковими і нюховими функціями, якої немає у людини. За допомогою свого довгого й роздвоєного язика, змія видобуває частинки хімічних речовин з землі, повітря, предметів і живих організмів. Добуті речовини вона відкладає в отвори в куточках рота, що містять високочутливі нервові клітини. Таким чином, змія орієнтується в середовищі і просторі, знаходить собі їжу, йде від небезпеки. Її здібності можна порівняти зі здібностями добре натренованого собаки.
Є ще одна здатність змій, якої немає більше ні в однієї тварини, під час полювання вони здатні орієнтуватися по температурі тіла жертви, якщо вона вище або нижче навколишнього оточення. Це почуття дозволяє зміям полювати в темряві.





















Додаток 3
К Р О С В О Р Д:










2



3








1







5
















6


4




















7







9






















8




















10




























По вертикалі:

2. Велика неотруйна змія. (удав)
3. Безнога ящірка, дуже схожа на змію. (веретільниця)
5. Неотруйна змія. (вуж)
6. Велика, дуже отруйна змія. Живиться гризунами, дрібними птахами. Живе на Кавказі, у Середній Азії. (гюрза)
9. Велика отруйна змія. Під час небезпеки піднімає передню частину тулуба і розширює шию. (кобра)

По горизонталі:

1. Плазун, вкритий кістковим панциром. (черепаха)
4. Велика змія. Здобич душить. (жовтобрюх)
7. Неотруйна змія з родини Вужові. Здобич душить. (полоз)
8. Інша назва іхтіозавра. (рибоящер)
10. Поширений плазун з кінцівками. (ящірка)


Додаток4
САМОСТІЙНА РОБОТА.

Завдання.
Встановити відповідність:

ЗАПИТАННЯ:                                                    ВІДПОВІДЬ:

1. Наука про плазунів.                                       1. Лускаті.
2. До якого ряду належить ящірка?                            2. Крокодили.
3. Відновлення втрачених або
ушкоджених частин тіла.                                3. Герпетологія.
4. Які плазуни мають чотирикамерне
серце?                                                              4. Внутрішнє.
5. Які плазуни живляться листям
евкаліпта?                                                                 5. Немає.
6. Напівпрозора мигальна перетинка,
за допомогою якої поверхня ока
постійно зволожується?                                  6. Хамелеон.
7. Чи є шкірне дихання у ящірки?                     7. Регенерація.
8. Запліднення у ящірки?                                   8. Третя повіка.















Додаток5
Різноманітність плазунів
Ряди плазунів
Характерні особливості
Представники
Ряд Лускаті
    Це  група  рептилій,  поширених  на  всіх  континентах,окрім Антарктиди. Їхнє тіло вкрите роговими лусками, звідси й назва ряду. Об’єднує цих тварин наявність рогових лусок і щитків на поверхні тіла. Рухомо сполучені кістки лівої та правої частин щелеп  дають  змогу  зміям  заковтувати
велику  здобич  цілком.  Барабанні перетинки у змій відсутні,  а прозорі та нерухомі  повіки  приросли  до  поверхні ока.  В  отруйних  змій  передні  зуби верхньої  щелепи  більшого  розміру.
Вони мають зовнішні борозни або внутрішні  канали,  по  яких  стікає  отрута.

Належать ящірки, змії, хамелеони . Варан — це найбільша сучасна
ящірка. Анаконда — найбільша у світі змія.
 Летючий дракон — ящірка, яка
може здійснювати планеруючий політ. Серед отруйних змій найбільша -  королівська кобра (до 5,6 м завдовжки), яка живе в лісах Південно-Східної Азії.
 Представники неотруйних
і отруйних  змій: удав, гадюка. В Україні поширені ящірки прудка, зелена та живородна, є декілька видів ящірок, серед яких безногі веретільниця і  жовтопуз, вуж, гадюка звичайна.











Ряд Черепахи
 

















Мають  панцир,  у  якому ховаються голова та інші органи.
Панцир  утворений  зрослими  кістками, роговими щитками та шкірними пластинками.
У морських видів кінцівки перетворилися на ласти,  які зовні нагадують плавці риб. Зуби  відсутні. їхню функцію виконують рогові чохли, що мають гострі краї та вкривають щелепи подібно дзьобу птахів.
Мешкають на суходолі, у прісних водоймах і морях. Переважна більшість видів рослиноїдні,  але  є  і  хижаки,  які  живляться рибою,  амфібіями  або  безхребетними  тваринами.


















Слонова  черепаха  масою  до  400  кг.  Супова,  або  зелена, черепаха  масою  до  450  кг. Болотяній і степовій черепахам загрожує знищення.

















Ряд Крокодили



























Це найбільш високоорганізовані  напівводяні  плазуни з  видовженим  тілом,  вкритим  роговими щитками  Довгий хвіст слугує для плавання,  також за його допомогою тварини глушать здобич. Це великі хижаки, які живляться різними тваринами  —  від  молюсків  і  раків до  великих  ссавців,  нападають  на людей. За допомогою  своїх  гострих  зубів    відривають  шматки  від  здобичі  та  заковтують  їх.  Якщо  за  певних причин втрачає зуб, то на його місці із часом виростає новий Мають плавальні перетинки між пальцями задніх ніг.  Очі та  ніздрі,  що  виступають  над  поверхнею  голови,  дають  їм  можливість
дихати атмосферним повітрям і спостерігати довкола, перебуваючи у воді. Під час пірнання ніздрі та слухові отвори закриваються клапанами. На суходіл виходять для відпочинку та  розмноження.  Самки  відкладають  яйця  у  гніздо  в  піску,  яке  може містити органічні рештки. Ці рештки розкладаються і виділяють додаткове тепло, необхідне для розвитку зародків. У багатьох видів самки виявляють турботу про нащадків, охороняючи кладку яєць.




























Поширені в тропічних і субтропічних регіонах. Найбільшим є  нільський  (завдовжки  до  6,5  м) ,  який
живе  у  водоймах  тропічної  Африки.  Гребенястий    (завдовжки до 6 м) поширений у Південно-Східній Азії, береговій смузі Австралії, на островах Океанії, Нової Гвінеї. Гавіал  живе на півдні Індії та в Бірмі. Відомі також китайський та міссісіпський алігатори, американські каймани.




Немає коментарів:

Дописати коментар