четвер, 24 листопада 2016 р.

ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ
«Формування ключових природничих компетентностей учнів шляхом впровадження інноваційних технологій. Виховання екологічного мислення та культури здоров’я».
Воробйова Людмила Василівна вчитель біології Максимівського навчально-виховного комплексу Недогарківської сільської ради
Кременчуцького району, Полтавської області,
Педагогічне кредо: « Я буду виховувати словом і особистим прикладом.  Діти повинні читати в моїх словах і вчинках добро,    правду, красу. »
В.О. Сухомлинський


Як привити учням цікавість до біології? Як активізувати їх пізнавальну діяльність на уроці? Як зробити процес навчання найбільш результативним? Як і кожний учитель біології я намагаюся вирішити питання в процесі інтенсивних пошуків, роздумів та проб.
Мені найбільше імпонують педагогічні технології на основі підвищення ефективності управління та організації навчального процесу: колективний спосіб навчання ,технології проблемного навчання; інтерактивні технології.
 У педагогічній практиці використовую прості досліди зі самоспостереженням за особливостями будови і життєдіяльності організму, рольові ігри, біологічні мініатюри, біологічні експерименти нестандартні шляхи розв’язання біологічних проблем. У цьому допомагають такі інтерактивні вправи як  «Дерево рішень»,   «Мікрофон»,   «Незакінчене речення», «Коло ідей». «Ажурна пилка», «Мозковий штурм» — це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання думок усіх учасників.
  Ніколи не забуваю про те, що всі ми родом з дитинства, а значить на моїх уроках почесне місце займає гра. Як відомо, грати люблять всі діти і,  включаючи в уроки ігрові моменти, можна зацікавити всіх, навіть найпасивніших, найбайдужіших. "Казка, гра, фантазія – життєдайне джерело дитячого мислення, благородних почуттів та прагнень", - писав В.А.Сухомлинський.
Використовую групові форми роботи. Група може складатися з двох і більше учнів, може бути однорідною або різнорідною за певними ознаками, може бути постійною і мобільною.Учні обмінюються інформацією, отримують консультації вчителя, виконують творчі завдання, здійснюють взаємоперевірку знань. Створюється атмосфера дружнього спілкування, творчості, відповідальності за доручену справу. Для вивчення теми ,,Різноманітність покритонасінних” клас об’єднується в групи. Кожна група докладно вивчає по дві родини. Потім розповідають і перевіряють знання однокласників. Переможницею є та група,  в якій задіяно було найбільше учнів і, яка отримала найбільшу суму балів.
Теоретичний матеріал завжди поєдную з практикою (лабораторні, практичні роботи, під час яких досліджуємо властивості речовин, органи, системи органів, явища, правила безпечної поведінки людини) Крім того, формую досвід роботи учнів з текстами підручника (вміння виділити головне – 5-6 кл.), навички співпраці в інтерактивній групі, самостійного опрацювання матеріалу. Формуючи мотиваційний компонент «уміння вчитися», на своїх уроках використовую    проблемні ситуації,         ситуації успіху- обов’язкова відзнака учня і похвала;     ситуація здивування – Наприклад: у хамелеона найдовший язик. Увесь процес викидання язика і повернення його зі здобиччю в рот триває 1/20 с. Людина цього не помічає;незакінчена думка: «а найбільша квітка у…»;виправи помилку: «у комах чотири пари кінцівок».
Процесуальний компонент компетенції «уміння вчитися» включає загальнонавчальні уміння і навички. Моє завдання на уроках удосконалити це вміння, і зробити це швидко. Тому використовую в практиці роботи:
складання учнями асоціативних схем: «гронування»  «асоціативний кущ»: «павутинка думок»,  кооперативне навчання, розвиток уміння ставити запитання і давати відповідь на запитання – використовую м’ячик; уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, класифікувати, узагальнювати; використання само- і взаємоконтролю під час перевірки знань.
Будь – який урок повинен проходити у швидкому темпі, тому що потрібно опрацювати великий обсяг навчального матеріалу. Найчастіше в урочній практиці використовую методи ІКТ, «Навчальне відео». При перегляді навчального відео обов’язково пропоную учням певні завдання.  Використовуючи комп'ютер, я створюю свої  презентації, таблиці, використовую фрагменти готових уроків, тощо. Для того, щоб покращити знання з біології учням на домашнє завдання, даю виконувати презентації. У процесі цієї роботи учні краще запам’ятовують матеріал та поглиблюють його вивчення більш широкомасштабноДля того, щоб використання можливостей Інтернету учнями було корисним та ефективним необхідно обов’язково підкреслювати причину та мету пошуку інформації в Інтернеті.
Вважаючи, що кожна жива істота на Землі має право на існування, з повагою ставлячись до кожної рослини і тварини, почуваючи себе гостем, а не господарем: в лісі, в полі і на луках, думаю, що найголовніше завдання вчителя біології – прививати учням любов до природи. Довести дітям, що все живе – прекрасне, в природі немає нічого непотрібного і зайвого. Навчити їх берегти, охороняти і примножувати все навколо. Одним з найосновніших у своїй роботі вважаю екологічне виховання. Тільки познайомившись ближче зі своїми близькими сусідами: травинкою чи комашкою, дитина по-справжньому зрозуміє і полюбить їх, а відтак не буде топтати і зривати без потреби. Найефективнішими для цього, на мою думку, є екскурсії, походи в природу, спостереження. Для цього маємо досить простору: навколо школи чудовий парк, береги та лісонасадження навколо Кременчуцького водосховища, гора Пивиха. Діти дуже люблять навчальні екскурсії. Пишучи звіт про екскурсію на початку навчального року одна шестикласниця зізнається: ,,Я ніколи навіть не підозрювала, що тільки навколо школи росте стільки різноманітних рослин!". А п’ятикласники на першій екскурсії, почувши про великі енергетичні можливості дуба, дружно по черзі туляться до нього спиною. Одним з найочікуваніших є похід до весняного лісу. Перед цим переконую дітей, що гарних квітів ні в якому разі не можна зривати, можна подивитися. торкнутися, поспілкуватися з рослиною, а якщо й зірвати – то для їжі, наприклад на салат листя пшінки весняної. Для того, щоб любити живу природу, треба якомога більше про неї знати.
 Дітей необхідно зацікавити, навчити самостійно здобувати відомості. Тому, де можливо, на кожному уроці стараюся давати індивідуальні завдання, діти, за бажанням, готують цікаві повідомлення, вікторини, кросворди, ребуси. У сьомому класі, вивчаючи різноманітність тваринного світу, учні дуже багато розповідають про окремі види тварин, багато читають додаткової літератури.
Також на своїх уроках досить багато уваги приділяю уваги здоровому способу життя. На своїх уроках я розкриваю шкідливість куріння, алкоголізму, наркоманії. Ми з учнями вчимося відмовлятись від шкідливих звичок, говорити чітко і впевнено «ні»; позитивно вирішувати конфліктні ситуації, або зовсім уникати їх. Діти повинні знати, що їхнє здоровя в першу чергу залежить від них самих. Профілактика шкідливих звичок, правильне харчування, режим праці та відпочинку, правильний відпочинок,  рухова активність – слова, які я постійно вживаю і пояснюю.
Переконана, що з дітьми, ще з шкільного віку необхідно говорити як з майбутніми батьками і матерями, чоловіками і дружинами. Статеве виховання – третя сторона, на яку я найбільше звертаю увагу. Учні повинні знати, що їм ростити і виховувати їхнє майбутнє, і якими будуть їхні діти: здоровими, розумними, щасливими – залежить від них. Все це в першу чергу намагаюсь виховувати і розвивати в собі. Бо тільки особистим прикладом можна чогось досягти. Найбільше на уроках мене радують запитання учнів. Бо якщо запитують – значить цікавляться, думають, значить не байдужі. Тому стараюся, щоб учні ставили якомога більше питань мені, собі, товаришам. Для цього використовую роботу в парах ,,Ти мені – я тобі”, в групах – учні групою розробляють питання до певного завдання, індивідуальну – розробити питання до заліку, тематичного оцінювання. Тут же можуть бути і тематичні уроки, наприклад ,,Свято картоплі”. У сьомому класі учні діляться на групи при вивченні типу ,,Членистоногі”, ,,Птахи”. Тематичне оцінювання проводжу у вигляді змагання між трьома командами за завданнями: візитна картка, хто більше, складання та розгадування кросворду, у світі цікавого, ,,Що? Де? Коли?”, прислівя, приказки, прикмети, питання команді-суперниці.Вдало проходили тематичні уроки: ,,Ой, чий то кінь стоїть?”, ,,Наші улюбленці кішки”, тематичний інтегрований урок з англійською мовою ,,Собака, що вивів людину в люди”. Учні інсценізували казку англійською мовою. Цікавий був інтегрований урок-конкурс ,,Значення бактерій у природі та житті людини. Молочнокислі продукти”. Учні розповідали про значення кисломолочних продуктів, їх історію та готували рецепти страв з кислого молока.
Дискусії є важливим засобом пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання. Тому практикую навчальні дискусії ,,Еволюційне вчення: альтернативні концепції” (11 клас), уроки-дебати ,,Здорова їжа: смачно чи корисно?” у 9 класі при вивченні теми ,,Обмін речовин і енергії”. Для старших класів практикую уроки-лекції – їх читають і самі учні, написання рефератів ,подорожі ,,Подорож у царство Віра” (10 клас), конференції. Цікавими для дітей є ділові ігри при вивченні різноманітності тварин, біології людини, взаємонавчання та взаємоперевірки учнів, бо в дитячому віці товариш може мати більший авторитет, ніж дорослий. На уроках учні повинні мислити, аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Для цього даю завдання складати вікторини, кросворди, схеми, таблиці, виробляти поради, правила.
З дитинства люблю поезію, вчити напамять і декламувати вірші, тому при нагоді використовую їх на уроках, це допомагає їх емоційному настрою. Уроки, на жаль, обмежені в часі, тому у своїй роботі намагаюся використовувати позакласні заходи, зокрема тижні чи декади біології. Тому маю досить великий досвід організації та проведення позакласних заходів: ранків, вечорів, конкурсів, змагань, агітбригад, екскурсій, театралізованих вистав, вікторин, заходів, побудованих за сюжетами відомих телевізійних ігор: КВН,  ,,Щасливий випадок”, ,,Поле чудес”, ,,Зоряний час”, ,,Брейн-ринг”, ,,Перший мільйон”, ,,Слабка ланка”.Це допомагає учням поглянути на предмет з іншого боку та сприяє розвитку інтересу до нього Головне навчити учня вчитися, самостійно здобувати знання. Для цього досить багато інформації містять підручники. Їх використовую для самостійної роботи учнів, даючи їм завдання, діти вчаться працювати з додатковою літературою. Важливим кроком під час вивчення біології є систематичне виконання домашніх завдань. Своїм завданням вважаю привчити учнів систематично відповідати на запитання, що публікуються у кінці параграфів, а також на додаткові контрольні запитання, що вимагають роздумів над текстом, перевірки розуміння засвоєного матеріалу.
Одним із факторів розвитку інтересу до предмета є проведення позаурочної роботи. Стимулювання творчої активності і самостійності учнів є участь в олімпіадах, конкурсах - захистах учнівських науково - дослідницьких робіт. Проблема і її вирішення, запитання і відповідь, дослідження і пошук запалює учнів є стимулює їхню активність, веде до самореалізації кожної особистості.
Отже, в умовах глобалізації, що характеризується стрімким розвитком високих технологій потрібно постійне удосконалення способів і моделей передачі знань, пошук альтернативних видів навчання, забезпечення взаємозв’язку з практикою, розвитку творчих здібностей майбутніх спеціалістів, розвитку їхніх ключових компетентностей.


Немає коментарів:

Дописати коментар