субота, 19 листопада 2016 р.

Тема. Менструальний цикл. Запліднення. Генетичне визначення статі.

Мета: розглянути механізм запліднення,
         сформувати в учнів уявлення про генетичне визначення статі,
         ознайомити з деякими спадковими хворобами,
         довести вплив шкідливих звичок на стан статевих клітин під час розвитку          та в момент запліднення.
Очікувані результати:
характеризувати:
- процес запліднення;
- штучне запліднення у людини;
- вплив факторів середовища на розвиток плода;
Обладнання: таблиці, малюнки.

Тип уроку: комбінований з елементами дослідження.


Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань.
Поставити запитання до термінів: сім’яна рідина, сперма, яйцеклітина, сперматозоон, сперматогенез, овогенез, тестостерон, естрадіол та прогестерон.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
         У листопаді 1998 році Леслі Корбайд, медсестра контингенту ООН в Боснії, народила дівчинку  вагою 2,5 кг. Своєю появою на світ дитина зобов’язана … револьверній кулі! У лютому 1998 року вона була поранена в низ живота. Через 6 тижнів вона звернулась до лікаря з скаргами на припинення місячних, нудоту. Гінеколог, дізнавшись про її незайманість, відмовився тестувати її на вагітність. Леслі наполягла, і тест дав позитивний результат. Виявилось, що разом з нею в госпіталь потрапив поліцейський, поранений в яєчко. Куля, що потрапила в солдата, пройшла навиліт, захопила частину його сперми і виявилась у матці Леслі, де і пройшло запліднення. Порівняльний аналіз генів підтвердив це.
         Такий доказ незвичайної здатності людської системи репродукції.

Постановка проблемного питання: Що таке запліднення?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Дослідження проблемного питання.
1. Запліднення – не просто механічне злиття яйцеклітини і сперматозоїда: з моменту їх з’єднання виникають дуже складні біологічні процеси, що закінчуються на другу добу утворенням нового організму.
Учні роблять висновок, працюючи з підручником, і відповідають на запитання учителя:
1.     Що таке менструальний цикл і овуляція?
2.     З якого по який день менструального циклу у жінки найбільша імовірність завагітніти?
3.     Який час сперматозоїди зберігають здатність до розмноження?
4.     Який час здатна до запліднення яйцеклітина?
5.     Як бути, коли жінка не бажає завагітніти?

2. Регуляція народжуваності.
Проблемне питання: питання планування родини і народжування є тільки особистим чи і соціальним?
1.     Складання схеми .
                            

Контрацептиви
 


Механічні                                                                                          Хімічні
 
Чоловічі                   жіночі        внутрішньо-        місцевої     гормональні
 презервативи          шийкові     маткова               дії               таблетки
                                  та піхвові спіраль                (пігулки,
                                 ковпачки                                кульки,
                                                                                свічки)

     2.Природний метод регуляції зачаття.
    Мотивація навчальної діяльності.
     Одна жінка розповідала лікареві, що після народження третьої дочки, чоловік не розмовляв з нею два тижні, свекруха, приготувавши подарунок онукові, не віддала його внучці, і навіть, знайомі, зустрічаючи її з дитячим візочком, запитували:” Що ж ти не постаралася, сина не народила?”.
     То ж чи можна „постаратися” народити сина чи дочку?

3.Генетичне визначення статі.
Розповідь з елементами бесіди.
     1. Який момент визначається стан майбутньої дитини?
     2. Чи можна запрограмувати стать?
     Відомі випадки, коли в сім’ях впродовж кількох поколінь народжувалися тільки хлопчики або тільки дівчатка. Чи носять такі явища випадковий характер? Є докази на користь спадкових та багатьох інших факторів. Вважають, що на народження синів впливає вік обох батьків. Вони частіше народжуються у старіючих батьків. Також має значення харчування батьків.
     І все ж найкраще самій природі давати можливість „ потурбуватись” про те, якої статі буде дитина: у масовому порядку для популяції людини в цілому вона не робила помилок на протязі всієї еволюції.
В цветах не видел я особой красоты
И с высока называл их «цветочки»,
Зато как нежно я влюблен в цветы
Теперь, когда растут при мне три дочки!
Хлопчик чи дівчинка?
Немає різниці, були б здорові!

4. Вади розвитку.
У чому суть спадкових хвороб?
1. Приклади спадкових хвороб (гемофілія, синдром Дауна, дальтонізм, вроджена глухота, сліпота, вроджені порушення обміну речовин).
2.Повідомлення учня про хворобу Дауна та залежність її від віку матері.
3.Медико-генетичні консультації.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда за питаннями.
1.У чому полягає процес запліднення і яке біологічне значення?
2. Що визначає стать майбутньої дитини?
3. У чому полягає значення медико-генетичного консультування?

!У. Домашнє завдання.
Вивчити §
             
Підготуватися до гри „Дебати” 



Немає коментарів:

Дописати коментар